גרסת האתר רגילה גרסת האתר רגילה
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

הצגות

תיאטרון הקאמרי - מעשייה מגונה

ארכיון תאריך: 6 פברואר 2019 - 17 אפריל 2019

משך: שעה ו-50 דקות

זהו מקרה נדיר שבו ניתן לראות במקביל הן את המחזה המקורי והן את "מאחורי הקלעים" שלו, בשתי הצגות שונות ובלתי תלויות באותו התיאטרון. "אל נקמות" של שלום אש, שהיה לאחד המחזות השערורייתיים של המאה ה-20 ואולי המחזה השנוי ביותר במחלוקת שנכתב בידי יהודי על יהודים אי פעם, רץ כעת בקאמרי בבימויו של איתי טיראן. בו זמנית, הבמאי יאיר שרמן העלה את המחזה של החוקרת, האקטיביסטית והמחזאית האמריקאית פאולה ווגל, שמתחקה אחר קורותיה הארוכים והסוערים של היצירה הזאת – ששזורים בסיפור חייהם של המחזאי (אלי גורנשטיין) ושל מנהל ההצגה (שמואל וילוז'ני) שאזר אומץ כדי להעלות אותה בתחילת המאה ה-20.
 
ב"אל נקמות" שחט שלום אש בו זמנית כמה פרות קדושות: הוא מתח ביקורת נוקבת על החברה היהודית ועל הדת היהודית בתקופה שבה מנהיגים ואנשי רוח יהודים רבים ראו במאבק באנטישמיות את משימתם העיקרית. הוא חשף את צביעותה של החברה היהודית שעצמה עין ואפשרה ליהודי שומר מצוות לנהל בית בושת מתחת לביתו. הוא הפך את הנשים שהועסקו באותו בית בושת לדמויות פעילות במחזה ולא לתפאורה בלבד. ואם זה לא מספיק, הרי שבמרכז המחזה הוא הציב סיפור אהבה בין שתי נערות. כל זאת במחזה שנכתב ב-1906 והועלה לראשונה ב-1907.
 
לא פלא אם כן שי. ל. פרץ חשב שהדבר הטוב ביותר ששלום אש יכול לעשות עם המחזה הוא לשרוף אותו. לקראת סוף חייו, אחרי מלחמת העולם השנייה והשואה, אש אכן אסר על העלאת המחזה, והקהל זכה לראות אותו שוב רק שנים אחרי מותו של המחזאי.
 
לפי מבקר התיאטרון של "וואלה!" דוד רוזנטל, המחזה שמספר על המחזה הוא "טוב בואך מצוין". "יש בו חמלה, מוסר ואין ספור עימותים". הוא מסכם וכותב כי "בספר או סרט המשך טוב מזכירים במעומעם את היצירה הקודמת ופשוט נותנים לנוכחית חיים משל עצמה. ווגל וטייכמן (שהעלה את המחזה בברודווי וזיכה אותה בשבחים ובפרסים) הצליחו לעשות את זה, ושרמן, על אף ניסיונו המועט בבימוי בתיאטרון הרפרטוארי, עמד גם הוא בכבוד במשימה. "מעשייה מגונה" הוא, לטעמי, מחזה עצמאי לחלוטין ואין חובה לבקר קודם ב"אל נקמות".

משתתפים: אלי גורנשטיין, שמואל וילוז'ני, מיכל וינברג, דנה מיינרט, דודו ניב, אסתי קוסוביצקי, דן שפירא.
נגנים/ שחקנים:
אלקסנדר פיש קונצרטינה, פסנתר, שירה
אריק לבנת סקסופון, שופר, חליל, מפוחית, פסנתר
יואב אסיף קלידים, גיטרות, כלי הקשה

מחזה מוסיקלי בליווי תזמורת חיה
מאת פאולה ווגל
נוסח עברי יהושע סובול
 
ההפקה המקורית בברודווי נוצרה ובוימה ע"י רבקה טייכמן
מוסיקה מקורית ליסה גוטקין ואהרון אלבה

בימוי יאיר שרמן
תפאורה זוהר שואף ויאיר שרמן
מוסיקה מקורית ועיבודים אלדד לידור
עיצוב תלבושות יהודית אהרון                                                                          
וידאו ארט נמרוד צין
עיצוב תאורה נדב ברנע
עיצוב סאונד נאור איז'ק
עיבודים קוליים, הדרכה קולית
הדרכת גרמנית ויידיש אלקסנדדר פיש

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter